!DEALNY DOM KULTURY

Mogę pomóc...

Coraz częściej mieszkańcom i władzom samorządowym zaczynają przeszkadzać budynki, które zostały – w czasach słusznie minionych – zaprojektowane i zbudowane jako „dom kultury”.

A co za tym idzie – coraz częściej powstają nowe obiekty.

I bardzo dobrze!

Tyle tylko, że nikt nie potrafi ich zaprojektować!!

Właściwie w KAŻDYM nowym obiekcie, jaki miałem okazję odwiedzić[1], napotykałem mnóstwo nieprzemyślanych rozwiązań, niedoróbek i braków, które niekiedy praktycznie dyskwalifikują budynek jako dom/ośrodek/centrum kultury!!

Głównym problemem jest brak technologicznego nadzoru w procesie projektowania. W zespole obecni są specjaliści od instalacji, konstrukcji, estetyki – ale brakuje osoby, która potrafi spojrzeć na budynek z perspektywy jego przyszłych użytkowników. Efektem są sytuacje, w których np. nie można zamontować kratownicy z oświetleniem, bo strop nie wytrzyma obciążenia!!

Dodatkowo, konsultacje z przyszłymi użytkownikami odbywają się - jeśli w ogóle – dopiero na etapie tzw. „projektu koncepcyjnego”, kiedy większość decyzji jest już podjęta i trudno o realne zmiany. W rezultacie wprowadza się jedynie kosmetyczne korekty, które nie rozwiązują kluczowych problemów i nie eliminują wad, utrudniających codzienne funkcjonowanie obiektu przez kolejne lata...

 

Chcę zaproponować inne rozwiązanie.

Niniejsze opracowanie jest efektem 600 lat doświadczeń[2] 40-tu dyrektorów i pracowników domów, ośrodków i centrów kultury, nabytych w 54 instytucjach. Owe doświadczenia zebrałem poprzez ankietę internetową.

Wyniki ankiety przedstawiam w formie »listy kontrolnej« (checklisty) – narzędzia przydatnego wszędzie tam, gdzie nie można pozwolić sobie na błędy (np. w lotnictwie, gdzie często nazywana jest „listą startową”). [pdf do pobrania]

Lista obejmuje tematykę istotną dla merytorycznej strony działalności domu/ośrodka/centrum kultury (ale niekoniecznie biblioteki, kina, teatru czy muzeum!), natomiast pomijam w niej dwa rodzaje zagadnień:

  • związane z lokalizacją obiektu, bowiem jeżeli projektowany jest nowy obiekt, to na ogół jego lokalizacja i wielkość przeznaczonego terenu są już przesądzone[3];
  • związane z różnego rodzaju instalacjami i systemami (elektryczne, sanitarne, alarmowe, przeciwpożarowe etc.), gdyż są one uregulowane szczegółowymi przepisami branżowymi. 

Jest jeszcze aspekt tzw. „dostępności architektonicznej” - przez ponad dwa lata chodziłem o kulach i na własnej skórze przekonałem się, że nie wszystkie rozwiązania proponowane przez architektów sprawdzają się w praktyce...

I wreszcie rzecz ostatnia, choć - być może - najważniejsza.

Architekt jest Artystą i - jak każdy artysta - narażony jest na działanie „efektu ojcowskiego”. Oznacza to, że na ogół bardzo niechętnie przyjmuje uwagi odnośnie wypracowanej przez siebie koncepcji. Dlatego bardzo ważne jest, aby to opracowanie trafiło do rąk projektanta zanim zasiądzie do deski kreślarskiej!!

A3

Jeśli masz jakieś uwagi do tego opracowania albo chciałbyś/chciałabyś coś do niego dodać, napisz do mnie: domkultury@taklamakan.pl 

Napisz także, jeśli w jakikolwiek sposób skorzystałeś/aś z wiedzy tutaj zawartej – wystarczy krótka informacja! Bardzo Cię o to proszę!! 😊

A jeśli na kolejnych podstronach !DEALNEGO DOMU KULTURY znajdziesz dla siebie coś przydatnego, to śmiało korzystaj!! 😊 [rozwiń górne menu lub spójrz na dół tej strony]

----------

Zobacz linki przydatne przy pracach nad !DK

----------

[1W latach 1977-2022, jako muzyk, Gwiazdor/św.Mikołaj (tak! 😊) i animator kultury (a zatem mając dostęp do tzw. 'zaplecza') odwiedziłem prawie 280 domów kultury [lista], nie tylko w Polsce. Nie wszystkie - rzecz jasna - były nowe! [wróć]

[2] Suma lat pracy respondentów ankiety w domach/ośrodkach/centrach kultury. [wróć]

[3] Co nie oznacza, że nie należy zadawać pytań o lokalizację i o jej wpływ na funkcjonowanie instytucji – od tych pytań trzeba rozpocząć cały proces projektowania nowego obiektu!! To oczywiste, jednak takie pytania nie wchodzą w zakres tej listy… [wróć]

Facebook